Inkomensbeheer

Heb je moeite om jouw inkomen goed te beheren en rekeningen op tijd te betalen? Je bent niet de enige! Gelukkig is er een oplossing: inkomensbeheer.

Met inkomensbeheer zorg je er voor dat vaste kosten altijd op tijd betaald worden. Zo weet je zeker dat je nooit extra kosten hebt (bijvoorbeeld van boetes voor te laat betalen) en je niet wordt afgesloten van gas, water en elektriciteit.

 

Soorten Inkomensbeheer

Veelgestelde vragen

Je hoeft geen schulden te hebben om Inkomensbeheer aan te vragen. Vind je het bijvoorbeeld lastig om met geld om te gaan? Dan kan Inkomensbeheer uitkomst bieden. Je kunt er voor kiezen om jouw inkomen geheel of deels door Kredietbank Nederland te laten beheren. Aan Inkomensbeheer zijn kosten verbonden, maar voor mensen met een laag inkomen wil de gemeente die kosten soms betalen. Op de pagina Inkomensbeheer vind je meer informatie over dit onderwerp.

Hoeveel huishoudgeld er beschikbaar is, is afhankelijk van jouw gezinssituatie en de hoogte van de vaste lasten.

Ja, je hebt een vast contactpersoon bij Inkomensbeheer. 

Je kunt het Inkomensbeheer schriftelijk opzeggen. Zorg er voor dat jouw handtekening (en eventueel die van je partner) op de opzegging staat. De opzegtermijn bedraagt één kalendermaand. Stel: jouw opzegging is op 15 november door ons ontvangen, dan is de maand december de opzegtermijn en zal per 1 januari het beheer beëindigd worden. 

Het geld staat binnen twee werkdagen op jouw rekening.

Via MijnBankgemak kun je zelf, op elk moment van de dag, het meest actuele saldo inzien. Als er voldoende saldo op jouw rekening staat, kun je ons verzoeken alsnog de betalingen uit te voeren.

Helaas kunnen wij niet alle ingekomen gelden direct automatisch doorstorten naar de rekeningen van klanten. Houd daarom rekening met een verwerkingstijd van twee dagen.

Wij willen graag samen voorkomen dat vermindering van het inkomen negatieve gevolgen heeft voor betalingen of jouw schuldregeling. Stel ons daarom snel op de hoogte als er iets verandert aan jouw inkomsten. 

Het is helaas niet mogelijk om de betalingen eerder dan vastgestelde data te voldoen. Dit komt doordat de betalingen automatisch gedaan worden. 

Via Mijn Bankgemak heb je 24 uur per dag inzage in het actuele saldo op jouw rekening en in de reserveringen. Met Mijn Bankgemak kun je ook wijzigingen doorgeven en betaalverzoeken indienen. 

Je kunt een betaling schriftelijk, per e-mail of met behulp van Mijn Bankgemak doorgeven. Het is helaas niet mogelijk om een betaling telefonisch door te geven, omdat er dan sneller een foutje in het proces kan sluipen. 

Via Mijn Bankgemak kun je zelf op elk moment van de dag het meest actuele saldo inzien. Op het moment dat er voldoende saldo staat op jouw rekening, kun je ons verzoeken alsnog de betalingen uit te voeren.

Wij adviseren je om de afschriften via Mijn Bankgemak te raadplegen. Met uitzondering kunnen wij op verzoek de afschriften van een bepaalde periode per post toesturen. De kosten die wij hiervoor in rekening brengen zijn € 3,-.

Op verzoek kunnen wij een mail sturen met daarin een overzicht van jouw betalingen over een bepaalde periode. De kosten die wij hiervoor in rekening brengen zijn €5,-.

Zelf kun je ook het overzicht van jouw betalingen kosteloos opvragen via Mijn Bankgemak. Via de button ‘Mijn bij- en afschrijvingen’ kun je de gewenste zoekresultaten ingeven. Je kunt bijvoorbeeld zo nagaan hoeveel betalingen er in een jaar naar een bepaalde specifieke begunstigde zijn verricht.  

Ja, er zijn mogelijkheden om jouw Inkomensbeheer aan te passen. Wij adviseren je om eventuele afbouw van jouw Inkomensbeheer te overleggen met jouw budgetbeheerder. Aan afbouwen zitten geen kosten verbonden. 

In Mijn Bankgemak kun je zien of jouw leefgeld is overgemaakt. Je ziet dit onder het kopje 'Reserveringen'.